Czy gry wideo mogą pomóc w leczeniu PTSD?

FacebookTwitterGoogle+Podziel się

Czy weterani wojenni cierpiący z powodu Stresu Pourazowego (PTSD) mogą znaleźć nadzieję w programie wykorzystującym wirtualną rzeczywistość? Czy gry wideo mogą leczyć? Badania z 2014 roku pokazują, że tak! Ponowne przeżywanie traumatycznych doświadczeń w odpowiednio zmienionym środowisku wirtualnym daje pozytywne efekty – twierdzą badacze z American Psychological Association.

Terapia ta opiera się na tradycyjnej technice behawioralnej używanej od dawna w leczeniu PTSD i innych zaburzeniach lękowych zwanej ekspozycją, czyli wystawianiu osoby na kontakt z obiektem lęku lub sytuacją lękową, jednak w zupełnie bezpiecznym otoczeniu. Według U.S. Air Force aż 28% amerykańskich żołnierzy, którzy wrócili z Iraku zostało zdiagnozowanych klinicznie. Tymczasem statystyki opublikowane przez Australian and New Zeland Journal of Psychiatry w 2010 roku pokazują, że około 17% amerykańskich weteranów wojennych cierpi na PTSD wywołane służbą wojskową.

Skip Rizzo, psycholog z Institute for Creative Technologies Uniwersytetu Południowej Kaliforni w Los Angeles, który zajmuje się tematem terapii ekspozycją widzi bardzo duży potencjał w nowoczesnej technologii. „Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości może być lepszym niż tradycyjny sposobem terapii osób, które wychowały się w „erze cyfryzacji”. Dodatkowo program jest wygodny w użyciu i nie ogranicza fizycznie, gdyż jest bezprzewodowy”. – mówi Rizzo.

Pierwsze wersje programu o nazwach „Virtual Iraq” oraz „Virtual Afghanistan” zostały stworzone na silniku gry „Full Spectrum Warrior” wydanej na platformę Xbox w 2004 roku. Program stworzony na podstawie tej gry posiada widok z pierwszej osoby, można w nim spotkać szeroki wachlarz typowych sytuacji wojennych, ma możliwość zmiany pory dnia, pogody, oraz poziomu ran, które mogą odnieść gracze i inne postacie z gry. Eksperci w dziedzinie medycyny wojskowej dodali również efekt „bodźców wyzwalających” do naśladowania prawdziwego doświadczenia traumy.

Inną grą terapeutyczną jest „Bravemind”, która powstała na bazie dwóch poprzednich jako efekt ich testowania i posiada wiele nowych opcji. Według Rizzo testy gry wypadają pozytywnie. W badaniu przeprowadzonym przez Office of Naval Research związanym z tą metodą wzięło udział 20 żołnierzy (19 mężczyzn i 1 kobieta), którzy spędzili średnio 8 lat w czynnej służbie. W rezultacie u 16 z nich (80%) zauważono poprawę symptomów PTSD, a u pozostałej czwórki nie zauważono zmian. Jeden z pacjentów przyznał na filmie, że dzięki tej metodzie myśli związane z wojną pozostały w grze, a on nie musiał już przenosić ich do sytuacji codziennych, np. kiedy przebywa w domu z rodziną.

Badacze za pomocą rezonansu magnetycznego (fMRI) postanowili sprawdzić zmiany w mózgu, które wystąpiły bezpośrednio po zastosowaniu terapii w wirtualnej rzeczywistości. „Okazało się, że pacjenci wykazali mniejsze pobudzenie ciała migdałowatego, części mózgu odpowiadającej za reakcje emocjonalne, a także większą aktywność płata czołowego odpowiedzialnego za kontrolę emocji”. – twierdzi Rizzo. Badacze stworzyli również projekt „wirtualny pacjent”, gdzie klinicyści mogą uczyć się terapii na wirtualnych osobach z PTSD, zanim zaczną pracować z prawdziwymi.

W tym momencie grupa badaczy pracuje nad użyciem wirtualnej rzeczywistości w terapii zapobiegawczej, która miałaby przygotowywać żołnierzy do stresu przeżywanego podczas służby, zanim jeszcze zostaną wysłani, i tym samym zapobiec wystąpieniu u nich późniejszych zaburzeń. Innym projektem badaczy jest wojskowy program do terapii osób, które doświadczyły na służbie napaści seksualnej. „Nie tworzymy gier o gwałcie” – podkreśla Rizzo. „Badacze skupiają się na stymulowaniu uczucia bycia w pułapce i poczucia utraty kontroli”.

[Oryginalny tekst: Tanya Lewis, Staff Writer – Live Science (link) | 8 sierpnia 2014]

[Tłumaczenie z j.angielskiego: Aleksander Dziedzic – Psychologia Internetu | 14 listopada 2016]

[Fotografia wykonana przez: John Gomez | Shutterstock.com]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *